0492 - 66 77 18 info@inessensa.nl

Inessensa Heerlen

Orlyn Stoffels (51) en Joyce van Roekel (26) zijn moeder en dochter. En dat is niet alleen duidelijk te zien, ook wat levensvisie betreft lijken ze op elkaar. Beide vol enthousiasme en inspiratie. Het starten van een eigen schoonheidssalon was voor hen een langgekoesterde droom.

De droom
Na diverse banen bij onder andere de Gemeente Heerlen, begon Orlyn ruim 10 jaar geleden met de opleiding Schoonheidsspecialiste. “Mijn dochter Joyce zat in die tijd nog op het atheneum. Ze vond het heel leuk om mij bezig te zien en het liefst wilde ook zíj toen al direct schoonheidsspecialist worden. Maar ik vond dat ze eerst haar opleiding moest afmaken.” Ook voor Orlyn zelf zat het uitvoeren van haar droomberoep schoonheidsspecialiste er toen nog niet in, want door een onverwachte ziekteperiode van ruim vijf jaar kon zij haar opleiding Schoonheidsspecialiste niet afmaken. Toch bleef bij zowel Orlyn als Joyce het waakvlammetje branden.

Enkele jaren geleden, inmiddels had Joyce niet alleen het atheneum afgerond, maar ook de universitaire studie Gezondheidswetenschappen in Maastricht, laaide het vlammetje weer op. Joyce kwam op het idee om samen met haar moeder de tweejarige opleiding Schoonheidsspecialist in Maaseik te volgen. Zij wilde het vak Schoonheidsspecialist graag combineren met haar werk als orthopedagoge op het Speciaal Basisonderwijs, dat zij twee dagen per week doet. Haar moeder Orlyn vertelt: “Ik was zelf ook zo blij dat ik mijn opleiding eindelijk opnieuw kon gaan doen. Want die passie was altijd blijven kriebelen. En dit keer kon ik de studie, samen met mijn dochter, succesvol afronden.”

De keus voor Inessensa
Tijdens de opleiding leerde het tweetal Erna de Wit kennen, die een half jaar geleden haar eigen Inessensa salon startte in Sint-Oedenrode. “Erna was heel enthousiast over Inessensa en over Annemarie Koenen. Ze heeft ons echt betoverd met wat ze vertelde!” Na het afronden van de opleiding maakten moeder en dochter dan ook al snel de keus een eigen Inessensa salon te starten in Heerlen. “Inessensa biedt klanten net dat stukje extra”, vertelt Orlyn. “Het speelt bijvoorbeeld erg in op de zintuigen. Bij een traditionele schoonheidsspecialiste voelt alles heel ‘clean’, bijna steriel. Dat kan ook fijn zijn, maar wij leggen graag meer gevoel in de behandelingen. We praten eerst met de klant, drinken een kopje thee. Ook tijdens de behandelingen merk je veel verschil, we doen het gewoon met meer aandacht.” Een andere reden om voor een eigen Inessensa salon te kiezen, was dat het concept al helemaal klaar was. “We hoefden het wiel niet opnieuw uit te vinden en konden snel én goed beginnen. Als ik de behandelingen die we bij Inessensa geven, vergelijk met wat we op school hebben geleerd, is het écht anders. Met name het gevoel dat je erin legt.”
Annemarie Koenen legt uit: “Het grote voordeel van je eigen Inessensa salon starten direct na je opleiding, is dat je het meteen goed leert in de praktijk. Dat blijft je leven lang bij je.” Dat Annemarie ze de kneepjes van het vak kon leren, vinden Orlyn en Joyce dan ook erg fijn. “Tijdens de opleiding gaf de leraar aan dat we thuis goed moesten oefenen. Maar wie zegt dat je het dan goed doet? Er is thuis niemand die kan kijken of je het wel goed doet. Wij konden gelukkig met elkaar oefenen, dat scheelde veel. Dan kun je elkaar corrigeren. Maar als je de opleiding alleen volgt, heb je die mogelijkheid niet. Dan is het extra fijn dat Annemarie je kan helpen.”

Een nieuwe kijk op jezelf
Het geven van (zelf)vertrouwen aan klanten vinden Orlyn en Joyce heel belangrijk. “We willen mensen laten ervaren dat je blij mag zijn met wie je bent. Dat je een andere manier van kijken naar jezelf kunt leren ontdekken. Als een vrouw naar zichzelf kijkt, ziet ze misschien alleen haar sproeten, maar waarom niet haar stralende ogen?”

Luisteren
Ook goed luisteren naar de klant is belangrijk, ervaren Orlyn en Joyce. “Echt vragen wat iemand voelt, wat iemand graag wil. In plaats van het zelf in te vullen. Wij vinden misschien iets anders belangrijk dan de klant.” Annemarie heeft hiervan een sprekend praktijkvoorbeeld: “Eén van mijn eerste klanten, jaren geleden, had veel last van acne. Erg vervelend voor haar, dacht ik. Dus ging ik vol overgave met de huid aan de slag, goed reinigen en verzorgen. Want dat is mijn vak, ik ben schoonheidsspecialiste! Ik vind het heerlijk als ik een huid zie opknappen. Aan het eind van de behandeling was ik helemaal blij met het resultaat. Maar toen vroeg de klant ‘En de rimpels onder mijn ogen dan? Die acne heb ik al heel mijn leven, die vind ik helemaal niet zo erg. Maar die rimpels, die vind ik wel heel vervelend.’ Dat was voor mij echt een leermoment. Want aan de rimpels had ik helemaal geen aandacht besteed. Met dit soort praktijkvoorbeelden kan ik startende Inessensa schoonheidsspecialistes helpen. Hoe je prettig met je klanten kunt omgaan, hoe je kunt zorgen dat je klant zich goed voelt, niet alleen tijdens de behandeling maar voor langere tijd. Het communiceren met je klanten. En de manier waarop je zowel verbaal als non-verbaal iets kunt vertellen. Want dat is de kern: de mens achter de huid. Want wat je voelt, straal je uit.”

Twee handen op één buik
Samen een Inessensa salon runnen vinden Orlyn en Joyce geweldig. “Wij voelen elkaar heel goed aan, hebben aan een half woord genoeg. Onze droom werd met het starten van de salon echt verwezenlijkt.”

N

Ervaren Schoonheidsspecialistes

N

Huidverzorging en Advies

N

Behandeling volgens uw wensen

Online afspraak

Maak vandaag nog een afspraak!
Maak een afspraak